Ahoj,
s arduinem začínám (už jsem udělal pár tutoriálů ze starter kitu), i v elektronice jsem začátečník, ale i přesto bych si rád dal následující výzvu/projekt:
Když zabrzdím na motorce, rád bych, aby se mi rozsvítila sada červených diod na helmě. Napadlo mě, že by se to dalo odeslat pomocí bluetooth.
Mám tyto otázky a témata k diskuzi:
1. které arduino by bylo vhodné a proč (já mám UNO, ale stačilo by třeba menší NANO nebo jiné)?
2. jak efektivně napájet diody
3. jak ošetřit, když pojedu v bouřce, aby ta elektronika "nechytala" blesky
4. napájení arduina, které by odesílalo přes bluetooth signál, bych napojil na baterku motorky
5. co budu všechno potřebovat? arduino, bluetooth shield, diody... budu potřebovat i druhé arduino, které bude přijímat bluetooth signál u diod?
6. možná se objeví další otázky
Díky za vaše nakopnutí.
Bluetooth, diody a motorka
Re: Bluetooth, diody a motorka
Myslím, že by na to stačil vysílač/přijímač na 433 MHz - http://navody.arduino-shop.cz/navody-k- ... 3-mhz.html
1. Když už Arduino, tak klidně to nejmenší. Jde jen o přenos signálu, svícení, případné blikání
2. Jde o to, kolik ledek potřebuješ napájet. Pro nízké výkony stačí předřadný odpor, pro větší ideálně proudový zdroj. Ale aby sis zas na helmě neudělal mlhovku.
3. Nevím co přesně myslíš... pokud rušení, tak toho bych se moc nebál.
4. Napájení bych napojil od napájení zadní obrysovky (stejně musíš svítit). A od brzdového světla bych použil signál na rozsvícení.
5. Asi dvě arduina - jedno jako vysílač a jedno jako přijímač. Vysílač/přijímač 433 MHz, zdroj (třeba MINI360 na převod 12V-5V; ale asi by stačil i dělič napětí. Na přilbě by pak byly ledky, přijímač a baterie (potencionálně nebezpečné).
6. Pomocí PWM můžeš regulovat svit ledek. Takže je možné ledkami svítit třeba na 20% při jízdě, při brzdění třeba 80% a při mlze některými třeba na 100%
7. Otázkou je, jak se na to budou tvářit policajti.
U některých aut se při prudším zabrzdění brzdové světlo několikrát rozbliká a pak svítí. To by mohla být vychytávka.
1. Když už Arduino, tak klidně to nejmenší. Jde jen o přenos signálu, svícení, případné blikání
2. Jde o to, kolik ledek potřebuješ napájet. Pro nízké výkony stačí předřadný odpor, pro větší ideálně proudový zdroj. Ale aby sis zas na helmě neudělal mlhovku.
3. Nevím co přesně myslíš... pokud rušení, tak toho bych se moc nebál.
4. Napájení bych napojil od napájení zadní obrysovky (stejně musíš svítit). A od brzdového světla bych použil signál na rozsvícení.
5. Asi dvě arduina - jedno jako vysílač a jedno jako přijímač. Vysílač/přijímač 433 MHz, zdroj (třeba MINI360 na převod 12V-5V; ale asi by stačil i dělič napětí. Na přilbě by pak byly ledky, přijímač a baterie (potencionálně nebezpečné).
6. Pomocí PWM můžeš regulovat svit ledek. Takže je možné ledkami svítit třeba na 20% při jízdě, při brzdění třeba 80% a při mlze některými třeba na 100%
7. Otázkou je, jak se na to budou tvářit policajti.
U některých aut se při prudším zabrzdění brzdové světlo několikrát rozbliká a pak svítí. To by mohla být vychytávka.
Re: Bluetooth, diody a motorka
Ono by to šlo i bez toho Arduina jenom s tím vysílačem. Ale když už jsme na Arduinu foru...
K obrysové žárovce bych dal arduino, které by z ní bylo napájené. Z brzdové žárovky by šlo napětí přes dělič na vstup, kde by se hlídalo přerušení (stisk, povolení brzdy).
Do helmy baterku, arduino, přijímač, tlačítko a několik okruhů LED. Tlačítkem by se modul aktivoval (jinak by byl ve stand-by). Signalizace by byla třeba bliknutím, nebo tak... Po zapnutí světel by byl vyslán signál do helmy a ta by se rozsvítila na nastavený výkon (případně výkon korigovat podle okolního osvětlení). Po rozsvícení brzdového světla by arduino zareagovalo a odeslalo signál ke zvýšení jasu. Po povolení brzdy by byl odeslán příkaz ke snížení jasu. Po zhasnutí by Arduino buď vyslalo signál ke zhasnutí, nebo by se jednoduše přerušila komunikace a helma by taky zhasla.
Dobré by bylo nějak snímat dynamiku stisknutí brzdy - při prudkém brzdění by se odeslal odlišný signál a došlo by k několika krátkým bliknutím a poté svícení stejně jako výše. Jde o to, jak to detekovat... Snímat např. tlak v brzdovém systému by bylo možné, ale je to zásah do mašiny... Možné by bylo použít akcelerometr a při prudkém zpomalení (zároveň se stiskem brzd) poslat signál na to probliknutí.
K obrysové žárovce bych dal arduino, které by z ní bylo napájené. Z brzdové žárovky by šlo napětí přes dělič na vstup, kde by se hlídalo přerušení (stisk, povolení brzdy).
Do helmy baterku, arduino, přijímač, tlačítko a několik okruhů LED. Tlačítkem by se modul aktivoval (jinak by byl ve stand-by). Signalizace by byla třeba bliknutím, nebo tak... Po zapnutí světel by byl vyslán signál do helmy a ta by se rozsvítila na nastavený výkon (případně výkon korigovat podle okolního osvětlení). Po rozsvícení brzdového světla by arduino zareagovalo a odeslalo signál ke zvýšení jasu. Po povolení brzdy by byl odeslán příkaz ke snížení jasu. Po zhasnutí by Arduino buď vyslalo signál ke zhasnutí, nebo by se jednoduše přerušila komunikace a helma by taky zhasla.
Dobré by bylo nějak snímat dynamiku stisknutí brzdy - při prudkém brzdění by se odeslal odlišný signál a došlo by k několika krátkým bliknutím a poté svícení stejně jako výše. Jde o to, jak to detekovat... Snímat např. tlak v brzdovém systému by bylo možné, ale je to zásah do mašiny... Možné by bylo použít akcelerometr a při prudkém zpomalení (zároveň se stiskem brzd) poslat signál na to probliknutí.
Re: Bluetooth, diody a motorka
Ahoj !
Tady máš docela jednoduchej návod na to aby ti nikdo nevjel na záda. Není to spojeno s brzdou ale svůj účel to splní.
http://www.instructables.com/id/Motoalert/
Tady máš docela jednoduchej návod na to aby ti nikdo nevjel na záda. Není to spojeno s brzdou ale svůj účel to splní.
http://www.instructables.com/id/Motoalert/
Re: Bluetooth, diody a motorka
Všem děkuju za odezvu. Jakmile se do toho pustím, budu sem dávat dokumentaci.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů