Re: Mini CNC osa Z
Napsal: 12 led 2020, 09:27
Mno já mám zapojeno. Program jsem začal psát od začátku a postupně do něj nakopíroval většinu tvého kódu. Zatím neřeštím zpožděné spuštění jednoho mode a LCD displej. Ale já už blikám
České fórum pro všechny nadšence do Arduina a dalších technologií.
https://forum.hwkitchen.cz/
Kód: Vybrat vše
#define buttonSelect 2 // číslo pinu tlačítka SELECT pro výběr MODE
#define buttonStart 3 // číslo pinu tlačítka START
#define LED1 10 // číslo pinu LED1 zelená
#define LED2 11 // číslo pinu LED2 červená
#include <Wire.h> // knihovny pro LCD přes I2C
#include <LiquidCrystal_I2C.h>
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 20, 4); // nastavení adresy I2C (0x27), počtu znaků, řádků LCD 20x4
boolean buttonState = false; // nejnovější hodnota načtená ze vstupního pinu
boolean lastButtonState = false; // předchozí hodnota načtení ze vstupního pinu
boolean lastTrueButtonState = false; // předchozí hodnota ošetřeného tlačítka
boolean buttonStateStart = false;
boolean lastButtonStart = false;
boolean lastTrueButtonStart = false;
// Následné proměnné jsou typu long, jelikož čas měřený v milisekundách se
//rychle změní na větší číslo, jež nemůže být uloženo v int
unsigned long lastDebounceTime = 0; // čas posledního změny výstupního pinu
unsigned long lastDebounceTime2 = 0;
unsigned long debounceDelay = 50; // čas debounce prodlevy
byte mode = 0; // 0 - Vypnuto, 1 - Zapnuto, 2 - Blikání rychlé, 3 - Blikání pomalé, 4 - Blikání střídavé
unsigned long aktualniMillis; //aktualní čas
unsigned long predchoziMillis1; // předchozí čas pro rychle blikání
unsigned long predchoziMillis2; // předchozí čas pro pomalé blikání
unsigned long predchoziMillis3; // předchozí čas pro střídavé blikání
unsigned long cas = 0;
long buttonTime; // čas začátku stisknutí tlačítka
long buttonTime2;
boolean led1svetlo; // pomocná proměnná led1svetlo
boolean led2svetlo; // pomocná proměnná led2svetlo
void setup() {
pinMode(LED1, OUTPUT); // pin pro LED1 nastaven jako výstup
pinMode(LED2, OUTPUT); // pin pro LED2 nastaven jako výstup
pinMode(buttonSelect, INPUT); // pin pro tlačítko buttonSelect nastaveno jako vstup
pinMode(buttonStart, INPUT); // pin pro tlačítko buttonStart nastaveno jako vstup
lcd.begin(); // inicializace LCD
lcd.backlight(); // zapnutí podsvícení
lcd.setCursor ( 0, 1 ); // nastavení kursoru na druhý znak, druhý řádek
lcd.print(" LED1,LED2 "); // vypsání textu na lcd
}
void loop(){
/*TOHLE JE ZAČÁTEK BLOKU KDE OŠETŘUJI TLAČÍTKO*/
buttonState = digitalRead(buttonSelect); // přečtení stavu tlačítka
if (buttonState != lastButtonState) { // kmita to, od minule se to zmenilo, zacnu debounce cas pocitat znovu (tedy od posledni zmeny, ktera je ted)
lastDebounceTime = millis();
}
if ((millis() - lastDebounceTime) > debounceDelay) { // jo, uz se to dlouho nezmenilo, tak je to stabilni a spravna hodnota
if (buttonState != lastTrueButtonState) { // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem
if(buttonState == true) {
mode++; // přičte k MODE hodnotu 1
buttonTime = millis();
if (mode > 4) mode = 0; // když je mode větší jak 4 tak ho vynuluje
}
lastTrueButtonState = buttonState; // uložím si nový pravý ošetřený stav tlačítka
}
}
lastButtonState = buttonState; // tady si to ulozim, v dalsim pruchodu loop() to zase porovnam s novym stavem, zda se to mezi tim nezmenilo
/* //-------------- debounce pro tlačítko START ----------
buttonStateStart = digitalRead(buttonStart); // přečtení stavu tlačítka
if (buttonStateStart != lastButtonStart) { // kmita to, od minule se to zmenilo, zacnu debounce cas pocitat znovu (tedy od posledni zmeny, ktera je ted)
lastDebounceTime2 = millis();
}
if ((millis() - lastDebounceTime2) > debounceDelay) { // jo, uz se to dlouho nezmenilo, tak je to stabilni a spravna hodnota
if (buttonStateStart != lastTrueButtonStart) { // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem
if (buttonStateStart == true) {
buttonTime2 = millis();
}
lastTrueButtonState = buttonStateStart; // uložím si nový pravý ošetřený stav tlačítka
}
}
lastButtonStart = buttonStateStart; // tady si to ulozim, v dalsim pruchodu loop() to zase porovnam s novym stavem, zda se to mezi tim nezmenilo
//-------------- konec ořetření tlačítka Start ----------*/
if(mode == 0) { // ******* LED1,LED2 vypnuto ********
led1svetlo = false; // zhasni LED1
led2svetlo = false; // zhasni LED2
lcd.setCursor( 3, 2 ); // nastavení kursoru na čtvrtý znak, třetí řádek
lcd.print(" jsme zhasnute "); // vypsání textu na lcd
lcd.setCursor( 1, 3 );
lcd.print("MODE 0");
}
if(mode == 1) { // ******* LED1,LED2 zapnuto ********
buttonStateStart = digitalRead(buttonStart); // nacteni aktualniho stavu tlacitka
if(buttonStateStart == 0 && lastButtonStart == 1) { // je-li ted stisknuto tlacitko a zaroven predtim nebylo
led1svetlo = !led1svetlo; // zhasni nebo rožni LED1
led2svetlo = !led2svetlo; // zhasni nebo rožni LED2
if(!led1svetlo && !led2svetlo) { // vypiš stav led na lcd
lcd.setCursor( 3, 2 ); // nastavení kursoru na šestý znak, třetí řádek
lcd.print(" jsme zhasnute"); // vypsání textu na lcd
}
else { // vypiš stav led na lcd
lcd.setCursor( 3, 2 ); // nastavení kursoru na šestý znak, třetí řádek
lcd.print(" uz svitime !"); // vypsání textu na lcd
}
}
lastButtonStart = buttonStateStart; // uloz aktualni stav tlacitka jako minuly stav
lcd.setCursor( 1, 3 );
lcd.print("Mode 1");
}
if(mode == 2){ // ******* LED1,LED2 blikání rychlé *******
if(millis() - buttonTime > 10000){ // zjistím si jestli je čas něco provést, uběhlo už 10s od poslední akce?
lcd.setCursor( 0, 1 );
lcd.print(" LED1,LED2 ");
lcd.setCursor ( 5, 2 );
lcd.print("blikame rychle");
aktualniMillis = millis(); // podívám se na hodinky - aktuální čas
if(aktualniMillis - predchoziMillis1 > 200) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 200ms od poslední akce?
if (led1svetlo) {
led1svetlo = false; // zhasnu LED1
led2svetlo = false; // zhasnu LED2
} else {
led1svetlo = true; // rožnu LED1
led2svetlo = true; // rožnu LED2
}
predchoziMillis1 = aktualniMillis; // v tento čas jsem provedl poslední akci
}
} else {
// vypis : "blikat začneme" - jestli chci vědět jak dlouho budu ještě čekat, tak vypíšu 10000 - (millis() - buttonTime)
lcd.setCursor ( 1, 1 );
lcd.print("blikat zacneme");
lcd.setCursor( 5, 2 );
lcd.print(" za ");
lcd.setCursor( 9, 2 );
lcd.print(10000 - (millis() - buttonTime)); // zobrazí se odpočet do blikání led v ms
lcd.setCursor( 13, 2 );
lcd.print(" ms ");
lcd.setCursor( 1, 3 );
lcd.print("MODE 2");
}
}
if(mode == 3) { // ******* LED1,LED2 blikání pomalé *******
if(digitalRead(buttonStart) == false) {
aktualniMillis = millis(); //podívám se na hodinky - aktuální čas
if(aktualniMillis - predchoziMillis2 > 500) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 500ms od poslední akce?
if (led2svetlo) {
led1svetlo = false; // zhasnu LED1
led2svetlo = false; // zhasnu LED2
} else {
led1svetlo = true; // rožnu LED1
led2svetlo = true; // rožnu LED2
}
predchoziMillis2 = aktualniMillis; // v tento čas jsem provedl poslední akci
}
lcd.setCursor( 0, 1 );
lcd.print(" LED1,LED2 ");
lcd.setCursor( 5, 2 );
lcd.print("blikame pomalu");
}
lcd.setCursor( 1, 3 );
lcd.print("MODE 3");
if(digitalRead(buttonStart) == true) {
lcd.setCursor( 3, 2 );
lcd.print(" blikani STOP ! ");
}
}
if(mode == 4) { // ******* LED1,LED2 blikání střídavé *******
if(digitalRead(buttonStart) == false) {
aktualniMillis = millis(); //podívám se na hodinky - aktuální čas
if(aktualniMillis - predchoziMillis3 > 300) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 300ms ?
led1svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led1svetlo zapíšu její negovanou hodnotu, tj. svítila-li LED1 tak zhasne, byla-li zhaslá rožne se
led2svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led2svetlo zapíšu negovanou hodnotu led1svetlo, tj. pokud LED1 svítí chci LED2 zhaslou a naopak
predchoziMillis3 = aktualniMillis; // v tento čas jsem provedl poslední akci
}
lcd.setCursor( 1, 1 );
lcd.print("LED1,LED2");
lcd.setCursor( 3, 2 );
lcd.print("blikame stridave");
}
if(digitalRead(buttonStart) == true) {
lcd.setCursor( 3, 2 );
lcd.print(" blikani STOP !");
}
lcd.setCursor( 1, 3 );
lcd.print("MODE 4");
}
digitalWrite(LED1,led1svetlo); // aktualizace stavu LED1, zápis proměnné led1svetlo na výstupní pin 10
digitalWrite(LED2,led2svetlo); // aktualizace stavu LED2, zápis proměnné led2svetlo na výstupní pin 11
}
Kód: Vybrat vše
class Button
{
private:
byte buttonPin; // pin na kterém je tlačítko připojeno
boolean buttonState; // nejnovější hodnota načtená ze vstupního pinu
boolean lastButtonState; // minulá hodnota načtená ze vstupního pinu
boolean lastTrueButtonState = false; // předchozí hodnota ošetřeného tlačítka
unsigned long lastDebounceTime; // čas posledního změny výstupního pinu
unsigned int debounceDelay; // čas debounce prodlevy - tady jsem to změnil na int, zabere to méně místa a myslím že 65535ms na max debounce stačí
boolean change; // zde si uložíme jestli při kontrole a debounce tlačítka došlo k jeho změně
boolean rise; // změna z LOW na HIGH
boolean fall; // změna z HIGH na LOWoo
public:
Button(byte pin, unsigned int delay){ // Konstruktor - při vytvoření objektu nastaví jeho vlastnosti a přepne jeho pin na vstup
buttonState = false;
lastButtonState = false;
lastTrueButtonState = false;
lastDebounceTime = 0;
change = false;
rise = false;
fall = false;
buttonPin = pin;
debounceDelay = delay;
pinMode(pin, INPUT);
}
void Update(){
buttonState = digitalRead(buttonPin); // přečtení stavu tlačítka
if (buttonState != lastButtonState) { // kmita to, od minule se to zmenilo, zacnu debounce cas pocitat znovu (tedy od posledni zmeny, ktera je ted)
lastDebounceTime = millis();
lastButtonState = buttonState; // tady si to ulozim, v dalsim pruchodu loop() to zase porovnam s novym stavem, zda se to mezi tim nezmenilo
}
if((millis() - lastDebounceTime) > debounceDelay){ // jo, uz se to dlouho nezmenilo, tak je to stabilni a spravna hodnota
rise = (buttonState != lastTrueButtonState) && (buttonState == HIGH); // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem + zároveň je HIGH tak rise bude true
fall = (buttonState != lastTrueButtonState) && (buttonState == LOW); // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem + zároveň je LOW tak fall bude true
change = buttonState != lastTrueButtonState; // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem bude change true
lastTrueButtonState = buttonState;
}
}
boolean getState(){
return lastTrueButtonState; // vrátí 0 nebo 1 podle stavu tlačítka
}
boolean isRising(){
return rise; // vrátí 1 pouze tehdy pokud v poslední změně doško ke změne z LOW na HIGH
}
boolean isFalling(){
return fall; // vrátí 1 pouze tehdy pokud v poslední změně došlo k změně z HIGH na LOW
}
boolean isChange(){
return change; // 1 vrací jedna při jakékoliv změně na tlačítku
}
};
/*--------------------------------------------------------------------------------------------------*/
#define LED1 10
#define LED2 11
#define TLACITKO_SELECT 2
#define TLACITKO_START 3
#define TLACITKO_DEBOUNCE_TIME 50
int mode = 0;
boolean mamBezet = false; // proměnná na uchování stavu programu jestli je start nebo stop
boolean led1svetlo; // pomocná proměnná led1svetlo
boolean led2svetlo; // pomocná proměnná led2svetlo
unsigned long predchoziMillis;
boolean vypisLinku = true; // proměnná kde si uchovávám jestli je potřeba provést update na seriové lince
// KONSTRUKCE OBJEKTŮ
Button tlacitkoSelect(TLACITKO_SELECT, TLACITKO_DEBOUNCE_TIME); // tady se volá konstruktor třídy Button - předávám mu PIN a DebounceTime pro dané tlačítko
Button tlacitkoStart(TLACITKO_START, TLACITKO_DEBOUNCE_TIME); // tady se volá konstruktor třídy Button - předávám mu PIN a DebounceTime pro dané tlačítko, každé tlačítko může mít i jiný debounce time
void setup() {
// put your setup code here, to run once:
Serial.begin(9600);
pinMode(LED1, OUTPUT); // pin pro LED1 nastaven jako výstup
pinMode(LED2, OUTPUT); // pin pro LED2 nastaven jako výstup
delay(10);
Serial.println("Program spuštěn.");
}
void loop() {
/*TOHLE JE TEĎ NOVĚ OŠETŘENÍ TLAČÍTEK*/
tlacitkoStart.Update(); // tady se volá metoda, která provede debounce tlačítka a zaktualizuje jeho stavy
tlacitkoSelect.Update(); // tady se volá metoda, která provede debounce tlačítka a zaktualizuje jeho stavy
if(tlacitkoStart.isRising()){
mamBezet = !mamBezet;
vypisLinku = true; // došlo ke změně, je potřeba provést nový výpis na RS232
}
if(tlacitkoSelect.isRising()){
mode = (mode + 1) % 5;
vypisLinku = true; // došlo ke změně, je potřeba provést nový výpis na RS232
}
/*KONEC OŠETŘENÍ TLAČÍTEK*/
/*PROVEDENÍ MODE*/
if(mode == 0){
if(mamBezet){
led1svetlo = false;
led2svetlo = false;
}
}
if(mode == 1){
if(mamBezet){
led1svetlo = true;
led2svetlo = true;
} else {
led1svetlo = false;
led2svetlo = false;
}
}
if(mode == 2){
if(mamBezet){
if(millis() - predchoziMillis > 1000) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 1000ms ?
led1svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led1svetlo zapíšu její negovanou hodnotu, tj. svítila-li LED1 tak zhasne, byla-li zhaslá rožne se
led2svetlo = led1svetlo; // do proměnné led2svetlo zapíšu led1svetlo - chci aby blikali stejně
predchoziMillis = millis(); // v tento čas jsem provedl poslední akci
}
} else {
led1svetlo = false;
led2svetlo = false;
}
}
if(mode == 3){
if(mamBezet){
if(millis() - predchoziMillis > 500) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 500ms ?
led1svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led1svetlo zapíšu její negovanou hodnotu, tj. svítila-li LED1 tak zhasne, byla-li zhaslá rožne se
led2svetlo = led1svetlo; // do proměnné led2svetlo zapíšu led1svetlo - chci aby blikali stejně
predchoziMillis = millis(); // v tento čas jsem provedl poslední akci
}
} else {
led1svetlo = false;
led2svetlo = false;
}
}
if(mode == 4){
if(mamBezet){
if(millis() - predchoziMillis > 250) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 300ms ?
led1svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led1svetlo zapíšu její negovanou hodnotu, tj. svítila-li LED1 tak zhasne, byla-li zhaslá rožne se
led2svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led2svetlo zapíšu negovanou hodnotu led1svetlo, tj. pokud LED1 svítí chci LED2 zhaslou a naopak
predchoziMillis = millis(); // v tento čas jsem provedl poslední akci
}
} else {
led1svetlo = false;
led2svetlo = false;
}
}
/*KONEC PROVEDENI MODE*/
/*OBSLUHA LED*/
digitalWrite(LED1,led1svetlo); // aktualizace stavu LED1, zápis proměnné led1svetlo na výstupní pin 10
digitalWrite(LED2,led2svetlo); // aktualizace stavu LED2, zápis proměnné led2svetlo na výstupní pin 11
/*KONEC OBSLUHA LED*/
/*OBSLUHA RS232 - TY BUDEŠ ASI VYPISOVAT NA LCD DISPLAY*/
if(vypisLinku){
Serial.print("MODE : ");
Serial.print(mode);
Serial.print(" - ");
if(mamBezet){
Serial.println("START");
} else {
Serial.println("STOP");
}
vypisLinku = false;
}
/*KONEC OBSLUHY RS232*/
}
Kód: Vybrat vše
boolean fall; // změna z HIGH na LOWoo
Kód: Vybrat vše
/* //-------------- debounce pro tlačítko START ----------
buttonStateStart = digitalRead(buttonStart); // přečtení stavu tlačítka
if (buttonStateStart != lastButtonStart) { // kmita to, od minule se to zmenilo, zacnu debounce cas pocitat znovu (tedy od posledni zmeny, ktera je ted)
lastDebounceTime2 = millis();
}
if ((millis() - lastDebounceTime2) > debounceDelay) { // jo, uz se to dlouho nezmenilo, tak je to stabilni a spravna hodnota
if (buttonStateStart != lastTrueButtonStart) { // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem
if (buttonStateStart == true) {
buttonTime2 = millis();
//TADY CHYBÍ CO SE MÁ PROVÉST PŘI STISKU TLAČÍTKA START ... U MODE SE PŘIČÍTÁ MODE ... U STARTU BY SE MĚLA PŘEKLÁPĚT PROMĚNNÁ mamBezet - hoď si tu nějaký výpis do seriové linky a uvidíš že to funguje
}
lastTrueButtonState = buttonStateStart; // uložím si nový pravý ošetřený stav tlačítka
}
}
lastButtonStart = buttonStateStart; // tady si to ulozim, v dalsim pruchodu loop() to zase porovnam s novym stavem, zda se to mezi tim nezmenilo
//-------------- konec ořetření tlačítka Start ----------*/
Kód: Vybrat vše
rise = (buttonState != lastTrueButtonState) && (buttonState == HIGH); // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem + zároveň je HIGH tak rise bude true
fall = (buttonState != lastTrueButtonState) && (buttonState == LOW); // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem + zároveň je LOW tak fall bude true
change = buttonState != lastTrueButtonState; // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem bude change true