Arduino je hráčka ale pozor pri experimentoch s elektrinou aby niečo neexplodovalo či nezhorelo.
Neprekračovať povolené napätia či prúdy či chladenie. Pozor na čínske zdroje( napájacie adaptéry).
Kto začína s elektronikou či ARDUINOM, tak by i mal naštudovať základy elektroniky lebo tak sa pohne viac dopredu ako hľadať rady na 10-tkách weboch.
Nie je dobré sa vypytovať na každú maličkosť lebo niektorí prekrúcajú pojmy čo odpovedia na fóre.
A el.moduly či súčiastky majú popis ako ich zapojiť a aké napätie.
Je veľa CZ/SK fór ako začať s elektronikou. Komu sa chce učiť či robiť pokus a omyl, že?--každý nadáva, že hľadal dlho-nič nehľadal.
Na chybách sa naučíte nové veci. Opakované veci si rozum zapamätá.
Kniha zadarmo "HRADLA, VOLTY, JEDNOČIPY", MARTIN MALÝ
https://knihy.nic.cz/files/edice/hradla ... nocipy.pdf
iné knihy zadarmo
https://knihy.nic.cz/
3.7 V je menovité napätie = čiže akoby stredné
pracovné napätie je 2.8V-4.2 V
ak dáš napätie vyššie ako 4.2V tak batérie čerpá energiu nad rámec jej objemu - napr. akoby si fúkal do balónu s kapacitou 10 litrov tak pri 12 litroch exploduje.
menovité napätie je akoby stredná hodnota pre akúkoľvek batériu či spotrebič.
Ak má aku.vrtáčka 18 V to je menovité napätie, počet článkov 5x LI-ION = max. 21 V a motor je vstavaný na min. 21 V
El.bicykel 500 W 36 V - batéria 36 V/15 Ah 10S7P to je 10x LI-ION sériovo a 7 paralelne s kapacitou cca 2200 mAh na článok.
pri vyššom napätí batéria( správne akumulátor alebo článok ak je ich zapojených viac) začne uvoľňovať plyny a exploduje.
*
BMS- Battery management system - ochranný obvod batérie/akumulátoru - obsahuje tranzistory Mosfety a vyrovnáva napätie jednotlivých článkov počas nabíjania ale aj vypína výstupné napätie článkov ak klesne na úroveň, ktorá ničí LI-ION/LI-PO a iné batérie
ak vypne vyst.napätie tak nenameriate žiadne napätie, a ak pripojíš nabíjačku a napätie stupne na 2.8V tak sa zopne MOSFET
Ak je rozdiel medzi článkami veľký tak jeden článok brzdí tie ostatné( akoby iný tlak vo vodovodnej sústave).
*balancer -
*
batéria - nenabíja sa - jednorazová (battery)
*
akumulátor - nabíjacia batéria ( accumulator)
*
Kapacita batérie - mAh, Ah (Ampér hodín), nenaleťte vysokej hodnote v obchodoch. Pre najpoužívanejší typ 18650 je max cca 3200mAh pre značkové LI-ION. Niektoré čínske sú falzifikáty(fake) ak napíšu 5Ah, 10Ah pre jeden kus 18650.
*
sériovo-paralelne
----séria - vedľa seba - viac článkov do série=vyššie napätie, +- +- +-,,,,vyššie napätie aby bol menší prúd a menšie tepelné straty/teší drôt(nehrozí požiar).
---paralelne - pri sebe -rovnaké napätie- rovnaká polarita=vyšší prúd/odber - ++ -- ++ -- ,, ak má spotrebič 5A a batéria max 2A tak treba 3x paralelne.
napr. Notebook - zdroj 19.5V, batéria 10.5V 6-článková(6 kusov 18650) = 3S2P. Notebook funguje cca od napätia 16V po 21V( regulátor).
Notebokové batérie majú Čip čo merajú počet vybití(celkovú kapacitu/životnosť) a ak aj vymeníš mrtvé články 18650 tak sa batérie nebude nabíjať.
Ak vložíš nabité 18650 články tak sa notebook zapne aj bez zdroja.
batérie môžu mať aj tri vývody - termistor(kontrola teploty) v notebookoch,mobilný telefón)
obvod DW01A
tu je vidno ako je Mosfet spojený s batériou a Zemou - a ak klesne napätie na cca 2.8V tak batériu odpojí od záťaže a tým ju ochráni .
Pri nabíjaní sa otvorí Mosfet ak je hodnota nad 2.8V a tak je záťaž pripojená nielen k nabíjačke.
grafy napätí batérií a iné veličiny stačí pozrieť na stránke výrobcu batérií.
36V bateria pre el.bicykel